سلامت

لاغرشدن بدون رژیم و ورزش !

محققان اظهار داشتند که ممکن است علت اصلی چاقی در برخی از افراد زیاد خوردن و یا کم تحرکی نباشد، بلکه چاقی آنها به واسطه یک نوع باکتری خاص ایجاد شده باشد.

این تحقیقات پیشگامانه نشان می دهد که رژیمهای غذایی می توانند حضور میکروبهایی که در معده می توانند با باکتری چاقی مبارزه کنند را تغییر دهند.

محققان شانگهای در این تحقیق از موشهایی استفاده کردند که مقاوم به چاقی بودند. این موشها به رغم این که رژیم غذایی غنی داشتند و تحرکی هم نداشتند اما لاغر بودند.

این درحالی است که به برخی از این موشها باکتریهای bacterium enterobacter انسانی تزریق کردند و آنها به سرعت چاق شدند.

براساس گزارش منتشر شده از سوی دانشگاه جیاتونگ شانگهای، این باکتری ها (Enterobacter) پس از آنکه در میزان زیاددر روده داوطلبان چاق کشف شند به چاقی نسبت داده شدند.

موشها تا بیش از 10 هفته این باکتری را به عنوان بخشی از این آزمایش دریافت کردند.

براساس نتایج این تحقیقات که در مجله انجمن بین المللی اکولوژی میکروبی منتشر شده، این آزمایشها نشان می دهد که این باکتری ممکن است سهم سببی و یا علی در گسترش چاقی در انسانها داشته باشد.

محققان افزودند: بیماری که با یک رژیم غلات کامل، غذاهای طب سنتی چین و پروبیوتیکها 28 کیلوگرم در 9 هفته وزن کم می کند تنها اگر میزان این باکتری در روده وی کاهش یابد.

زائو لیپینگ یکی از نویسندگان این گزارش دوسال پس از آنکه یک رژیم غذایی از غذاهای پروبیوتیک مصرف کرد 19 کیلوگرم وزن کم کرد، این امر موجب تعادل باکتری در روده وی شد.

کار زائو روی نقش این باکتری در چاقی از باورهای سنتی چینی گرفته شده بود که گفته می شود روده بنیاد سلامت بدن است.

دانشمندان در آخرین گزارش خود از این تحقیقات نوشته اند که امیدوارند بتوانند باکتریهای چاقی بیشتری را درباره انسانها در تحقیقات آینده شناسایی کنند.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میزان چاقی در سطح جهان از سال 1980 دو برابر شده است. براساس آمار سال 2008، حدود 500 میلیون بزرگسال در دنیا از چاقی رنج می برند.